Veelgestelde vragen
U heeft een aandoening die plots opkomt en kan niet wachten tot uw eigen huisarts beschikbaar is, bel dan naar de wachtpost van huisartsen via 1733.
Let op: u kan er dus niet terecht voor: een voorschrift voor medicatie voor langdurig gebruik (tegen pijn, hoge bloeddruk, om te slapen, anticonceptie…), het verlengen van werkonbekwaamheid, een zwangerschapstest, het verwijderen van hechtingen, vaccinaties, attesten allerlei…
Wilt u een medische vraag via de telefoon aan de arts stellen? De arts zal het telefonisch advies kort en voorzichtig houden en een consultatie voorstellen om u te onderzoeken.
Is er sprake van een levensbedreigende situatie? Bel dan meteen het noodnummer 112.
- Het identiteitsbewijs van de patiënt (identiteitskaart, kids ID of ISI+ kaart)
- Bankkaart of Payconiq. Voor uw en onze veiligheid werken wij cashloos
- Indien van toepassing: medische kaart, medicatieschema, verzekeringspapieren bij ongeval…
Na het onderzoek krijgt uw vaste huisarts van ons een elektronisch verslag. Zo blijft uw globaal medisch dossier volledig en is uw arts op de hoogte wanneer u langs gaat voor de verdere opvolging van uw klachten.
Nee, de wachtposten zijn gelegen op de sites van ziekenhuizen waarmee we nauw samenwerken maar worden georganiseerd
door de huisartsenkringen (Huisartsenvereniging Gent, Huisartsenkring Vesalius, Merelbeke en Groot-Lochristi).Op de spoedgevallendienst kan u terecht met levensbedreigende of ernstige aandoeningen die dringend moeten behandeld worden.
De huisartsenwachtpost is er voor acute, niet-levensbedreigende aandoeningen die niet kunnen wachten tot het spreekuur van
de eigen huisarts.
Bel indien mogelijk altijd naar 1733! Zo vermijdt u dat u lang moet wachten.
Het uur dat u doorkrijgt aan de telefoon is een ‘richtuur’. Het kan gebeuren dat u even moet wachten. Meld u aan en neem rustig plaats in de wachtzaal. Het principe van first come, first served geldt NIET op de huisartsenwachtpost. De arts beslist wie eerst geholpen wordt. Patiënten met een zeer dringend probleem kunnen voorrang krijgen.
Probeer altijd om zelf naar de wachtpost te komen! In de wachtpost hebben we alle materiaal om u te onderzoeken en te verzorgen. U wordt sneller geholpen dan bij een huisbezoek.
Is dit moeilijk door een beperking of bent u te ziek, bedlegerig of bejaard? Vraag dan om een huisbezoek. De arts wordt dan begeleid door een chauffeur. De kosten voor een huisbezoek liggen hoger dan bij een bezoek aan één van onze wachtposten, zeker ’s nachts.
Ja, net zoals bij uw eigen huisarts moet u ter plaatse betalen. Indien u aangesloten bent bij een ziekenfonds betaalt u enkel het remgeld. Uw ziekenfonds regelt dan de verdere betaling rechtstreeks met de wachtpost.
Voor uw en onze veiligheid vragen wij u om énkel met bancontact of mobiel te betalen.